fredag 2 januari 2009

nytt år

Så är 2008 över. Jag lägger det gärna bakom mej, sa en väninna som drabbats hårt av finanskris och annat. Inför ett nytt år ska det gamla summeras och det har mycket på sitt samvete av krig, ondska och krossade drömmar. Som om det inte vore nog försvann min katt i snöstormen veckorna innan jul.
Det kan tyckas futtigt att dra upp detta samtidigt som helvetet på jorden nu slutligen visat sig ligga där Jesusbarnet en gång föddes. Men vår relation till honom är bara tvåtusenåtta år gammal. Vår relation till katten är kanske cirka 15.000 år. Så länge har människa och katt levt sida vid sida i någorlunda ömsesidig respekt. Har den brustit någon gång är det människan som gjort övertramp och katten som förblivit överseende. Jag hyser respekt för katten men även för husspindeln somn just nu spinner en lång tråd mellan två lampor i taket. Jag vet inte vad den vill med tråden, den kanske inte ens vet det själv, men den spinner ändå. Jag respekterar detta arbete av tunna trådar som ska bära livets alla häftiga kast. En relation är ju bara en liten tunn tråd mellan den ena och det andra. Ibland orkar den bära daggens alla droppar och skimra som det vackraste av nätverk. Ibland slits den sönder i missriktad städmani. Sen går en tid, kanske bara nån minut. Nätet är lagat och återspunnet.
Med den nya katten Sigge vid min sida och med den lille skaparen däruppe i taket - tillsammans ska vi nog få ordning på det nya året.

Inga kommentarer: